U bevindt zich hier: Home Het Museum Nieuws Tentoonstelling: 100 jaar Kees de jongen

Tentoonstelling: 100 jaar Kees de jongen

dinsdag, 02 mei 2023 21:34

Burgemeester opende zaterdag 13 mei tentoonstelling

In juni 1923 lag voor het eerst Kees de jongen in de Nederlandse boekwinkels. Deze roman van Theo Thijssen, over alles wat er omging in het hoofd van een twaalfjarige Jordanese schoenmakerszoon omstreeks 1890, zou een blijvertje blijken. En in de eeuw tijd sindsdien inspireerde het boek  steeds weer volgende generaties schrijvers, maar ook film- en theatermakers, musici en beeldende kunstenaars.
Reden genoeg voor een zeer afwisselende expositie 100 jaar Kees de jongen in het Theo Thijssen Museum, Eerste Leliedwarsstraat 16 in Amsterdam. Ze wordt op zaterdag 13 mei 2023, 15.30 uur geopend door Amsterdams burgemeester Femke Halsema. Iedereen is daarbij welkom.

In de tentoonstelling wordt uitgebreid ingegaan op de lange ontstaansgeschiedenis en het hoofdthema van de roman (de macht der fantasie), de autobiografische aspecten, het Amsterdamse decor, het schoolleven en de sociale omstandigheden van toen, de waardering door de decennia heen en de bewerkingen en invloed van het boek.

In een speciale Luisterhoek kan worden geluisterd naar fragmenten, digitaal voorgelezen door Jan Meng. Er komt ook een Kees-audiotour door de Jordaan en naaste omgeving.

Bij de tentoonstelling verschijnt ook een gelijknamig rijk geïllustreerd boekje, waarin diverse aspecten uitvoeriger worden uitgelicht.

Andere activiteiten

In het najaar komt er een serie lezingen over allerlei aspecten van Kees de jongen en de invloed van het boek op schrijvers van nu.

Op 7 oktober presenteren we in de Centrale Openbare Bibliotheek op de Oosterdokskade een heus Kees de jongen-Festival. Daar laten we dan fragmenten zien en horen van omwerkingen van het boek voor toneel, muziektheater, liederen, beeldroman, enzovoort.  Doorsneden met een heuse Kees de jongen-quiz.

Op of rond die datum verschijnt ook de langverbeide biografie van Theo Thijssen.

Een heerlijk maar helaas nog wat onzeker project is een muurschildering van Kees (de legendarische ‘zwembadpas’ beoefenend), ergens in de Jordaan. Het ontwerp is er al, getekend door de beroemde striptekenaar Dick Matena. Het museum heeft al enkele muren in het vizier, maar er moeten helaas nog wat financiële en vooral bureaucratische hobbels worden genomen…

Media

CITAAT VAN DE MAAND

"Jarenlang heb ik het stilgehouden, de jongen uit het oliewinkeltje. () Zijn moeder was een ongetrouwde juffrouw, maar hij had een erg aardige oom, die dikwijlss avonds in het kamertje achterhet oliewinkeltje kwam zitten. En dan dronken ze een glaasje pons of zo, en hij, Ferdinand, kreeg ook een glaasje, met een beetje veel water er bij.  ()
Na een ruzieavond is de oom weggebleven, en toen kwam er een nette kommensaal, die aanspreker was. Het was in de influenzatijd* en de aanspreker verdiende grof geld.

(De jongen uit het oliewinkeltjes, in: De Nieuwe School juli 1910, herdrukt de bundel Egeltje, 1929.)

*Thijssen bedoelt waarschijnlijk de griepepidemie in de winter van 1889-1890.

Navigeer

• Eerste Leliedwarsstraat 16