U bevindt zich hier: Home Het Museum Tentoonstellingen-archief 1995-2000 Kees op de planken. * November 1995-mei 1996
dinsdag, 31 maart 2015 09:55

Kees op de planken. * November 1995-mei 1996

Hans Dagelet en Wim van der Grijn als Kees 2 en Kees 1, tijdens de repeties van Gerben Hellinga's toneelbewerkinbg van Kees de jongen, onder regie van Peter Oosthoek, 1970. Hans Dagelet en Wim van der Grijn als Kees 2 en Kees 1, tijdens de repeties van Gerben Hellinga's toneelbewerkinbg van Kees de jongen, onder regie van Peter Oosthoek, 1970.

Gerben Hellinga’s toneelbewerking van Kees de jongen gold in 1970 niet alleen als fraai staaltje van experimenteel toneel (hoofdrol gesplitst over twee acteurs: Hans Dagelet en Wim van der Grijn), maar markeerde bovendien het begin van de herwaardering van Thijssen als schrijver. Reden genoeg voor een theatrale tentoonstelling, met de originele kostuums van de twee Kezen, het bekrabbelde tekstboek van regisseur Peter Oosthoek, Theo Thijssens eigen luxe-exemplaar van Kees de jongen (bij de première door Thijssens ontroerde dochter Geertje aan Hellinga geschonken), foto’s van opvoeringen en repetities en op video de onvoltooide NCRV-tv-registratie van het toneelstuk. Omdat het museum daarvoor te klein was, werd de expositie op afstand geopend in theater Bellevue, waar onder leiding van Matthijs van Nieuwkerk (toen kunstredacteur van Het Parool) over het belang van het stuk werd gediscussieerd door Hellinga, Oosthoek, acteur Hans Dagelet en criticus Hans van den Bergh. Rick de Leeuw en zijn Tröckener Kecks zongen Kees- en Rosa-liederen – het begin van een warme band.